Calorieën Tellen

Je gewicht onder controle, zonder dieet!

Overgewicht is een groot probleem in Nederland, steeds meer mensen zijn te zwaar. De meest voorkomende oorzaak van overgewicht is de welbekende combinatie van te veel eten en te weinig beweging.

Heb je er wel eens bij stilgestaan hoeveel calorieën jij eigenlijk op een dag nuttigt? En hoeveel je er verbrandt? Deze informatie kan je namelijk goed helpen om een gezond gewicht te bereiken en/of te behouden. Daarnaast gaan veel mensen er vanuit dat ze een normale hoeveelheid calorieën op een dag nuttigen, maar blijkt het wanneer dit wordt bijgehouden dat dit vaak meer is dan in eerste instantie werd gedacht. Een goede reden om eens na te gaan hoeveel calorieën je nu eigenlijk nuttigt.



Waarom komen we aan?

Simpel uitgelegd: calorieën kun je zien als een brandstof voor het lichaam. Wanneer ons lichaam meer brandstof krijgt dan het nodig heeft, wordt deze brandstof opgeslagen als vet, met als gevolg dat we zwaarder worden. Het is daarom belangrijk om niet veel meer te eten dan ons lichaam nodig heeft. Met de vele lekkere verleidingen overal en vaak grote porties van tegenwoordig vinden veel mensen dit lastig om onder controle te houden.
Gelukkig zijn er tegenwoordig een hoop (gratis) hulpmiddelen die je hierbij kunnen helpen. Dankzij deze hulpmiddelen wordt het tellen van calorieën en stuk makkelijker en dit hoeft helemaal niet zoveel tijd te kosten.

Diëten?

Heb je al eens een poging gedaan om wat kilo’s kwijt te raken? Dan heb je je waarschijnlijk ook wel eens verdiept in diëten. Misschien heb je er ook wel eens een dieet (of zelfs meerdere) geprobeerd. Het nadeel van een dieet is dat je vaak voor een bepaalde tijd (tot je bijvoorbeeld je gewenste gewicht hebt bereikt) je moet houden aan een aantal “regels”. Zo eet je bijvoorbeeld bij een koolhydraatarm dieet weinig tot geen koolhydraten. Waarschijnlijk val je de gewenste kilo’s af, maar wat daarna? Voor de rest van je leven volgens de regels van zo’n dieet leven is niet de bedoeling, daarom zie je veel dat mensen weer terugvallen in hun oude eetgewoontes. Dit heeft als resultaat dat de verloren kilo’s er weer aan zullen komen, en vaak komen er zelfs nog wat extra kilo’s bij. Dit noemen we jojoën. Het is helaas vaak het gevolg van het volgen van een dieet.


Calorieën tellen

Calorieën tellen

Wanneer je kilo’s wilt verliezen door het tellen van calorieën heb je als bijkomend voordeel dat je leert omgaan met “normaal” eten. Je kunt eigenlijk blijven eten wat je wil, maar je moet rekening gaan houden met de hoeveelheden en het aantal calorieën gaan verdelen over de gehele dag. Wil je dus bijvoorbeeld vanavond een pizza gaan eten dan is dat geen probleem, maar kies dan wel overdag voor een lichte lunch.
Heb je op het werk trek in die heerlijke traktatie van je jarige collega? Geniet er dan lekker van, noteer de calorieën en zorg ervoor dat deze in je dagbudget passen, eet eventueel een boterham minder of ga een half uurtje langer sporten dan je al van plan was. Klinkt redelijk eenvoudig toch?