Beginnen met tellen

Concentreer je eerst alleen op de calorieën

Concentreer je wanneer je net begint met calorieën tellen alleen op het aantal calorieën dat je neemt.
Om iets goed vol te kunnen houden is het belangrijk om ergens aan te wennen en niet direct te drastisch te veranderen. Wanneer je begint met calorieën tellen kun je hier aan leren te wennen door eerst alleen te beginnen met het tellen van het aantal calorieën dat je neemt, je hoeft dus niet direct je complete etenswijze om te gooien. Probeer je vervolgens aan het aantal voorgenomen calorieën te houden en je bent al een eind op weg. Je zult merken dat je dit steeds minder tijd in beslag zal nemen en ook steeds meer een gewoonte zal worden.

Je zult waarschijnlijk na een tijdje merken dat sommige maaltijden misschien maar net passen in je dagtotaal, of dat sommige maaltijden zelfs helemaal niet passen terwijl je ze toch wilt blijven eten. Dan komt het moment wanneer je op zoek zal moeten gaan naar oplossingen.

Je kunt misschien een manier bedenken om de maaltijd zelf slanker te maken (bijvoorbeeld: magere melk ipv volle melk, olie gebruiken in plaats van boter, vettere gehaktsoorten (zoals gemengd gehakt) vervangen door mager rundergehakt of vegetarisch gehakt).
Je kunt ook de maaltijd houden zoals deze was en de producten over de rest van de dag proberen te vervangen door slankere oplossingen, eet bijvoorbeeld overdag een boterham minder of kies voor slanker beleg.




Uiteraard kun je ook op dagen dat je maaltijden (net) niet) in je dagtotaal passen wat extra gaan bewegen die dag zodat je lichaam wat energie verbrandt. Of je compenseert de te veel genomen calorieën op een andere dag in de week (en dat dan dus ook écht doen).
Op die manier leer je hoe je dingen die je wilt blijven eten ook gewoon kunt blijven eten zonder hiervan aan te hoeven komen. Vaak kom je door dit soort keuzes te moeten maken automatisch ook op gezondere producten uit, en kom je op die manier op een gezondere levensstijl. Door niet direct het roer helemaal om te gooien en op je eigen tempo de juiste aanpassingen te vinden, zul je het waarschijnlijk ook niet ervaren als iets dat je vol moet houden, maar als een nieuwe manier van eten.