Calorieën tellen tijdens een barbecue

Slank eten tijdens een barbecue

slanke bbqBij mooi weer denken we al snel aan de barbecue, lekker genieten in het zonnetje met een hapje en een drankje.
Maar wat nou als je op je calorieën aan het letten bent? Mag je dan alleen nog van de salades eten die als bijgerecht worden geserveerd?
Natuurlijk niet! Ook als je slank wilt eten kun je prima barbecueën, sterker nog, het is een slanke manier van voedsel bereiden en dus eigenlijk zelfs ideaal wanneer je op de lijn let.
Het is alleen wel handig om te weten welke producten je hierbij het best kunt kiezen en welke producten je het best kun mijden.

Salades
Wanneer je aan slank eten denkt, denken de meeste mensen al snel aan salades.
Bij een barbecue zijn vaak salades aanwezig, mooi want dit kan een mooie slanke vulling zijn.
Toch moet je opletten met salades, hier kunnen namelijk ongemerkt meer calorieën in zitten dan je zou denken, vaak zijn de dressings hierbij een boosdoener.
Witte dressings zoals yoghurtdressing bevat bijvoorbeeld vaak meer calorieën dan je zou verwachten.
Ook kaas zien we regelmatig terug in salades, geraspt of in blokjes, kaas kan ook veel calorieën toevoegen aan de salade die in eerste instantie zo slank leek.

Wanneer je de salade zelf maakt kun je zelf goed in de gaten houden wat er in de salade komt qua calorieën.
Maak je de salade niet zelf dan is het dus verstandig om goed op te letten wat er in de salade zit, dit kun je eventueel ook vragen aan de persoon die de salade gemaakt heeft of lezen op de verpakking als het om een kant-en-klare salade gaat.

Broodjes
Broodjes, zoals stokbroodjes, toastjes en crackers zijn ook vaak te vinden bij een barbecue, met kruidenboter bijvoorbeeld.
Kruidenboter is een calorierijk product, je zou hiervoor kunnen kijken naar een alternatief.
Zo kun je bijvoorbeeld een slanke smeerkaas nemen, eventueel gecombineerd met wat kruiden.
Ook tonijnsalade (bijvoorbeeld magere mayonaise met tonijn, bieslook en stukjes augurk) is lekker als slank beleg.

Vleesbarbecue calorieën
Bij barbecueën wordt het vlees gegrild, hierdoor neemt het vlees geen extra vetten op en zullen de vetten in het vlees zelfs afnemen.
Het vlees is dus al vrij slank wanneer je gaat barbecueën, maar als je helemaal voor een slanke barbecue wilt gaan kun je voor slanke vleessoorten kiezen.
Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan filetlapjes, kipfilet, biefstuk, kalkoen en tartaar.
Daarnaast is vis vaak ook een slanke optie voor op de barbecue.

Calorierijke vleeswaren die je vaak terugziet bij de barbecue zijn speklapjes, slavinken, worsten en varkenslapjes.

Tip: Je kunt in plaats van vlees ook gaan voor vleesvervangers, deze bevatten over het algemeen minder calorieën dan vlees.

Sauzen
Voor sauzen geldt over het algemeen, de rode sauzen zijn vaak de slanke sauzen.
Je kunt bij twijfel daarom het best kiezen voor de rode sauzen zoals curry of ketchup.
Ook kun je een wat mindere slanke saus mengen met een slanke saus om wat minder calorieën te nuttigen, wie weet ontdek je op die manier wel een lekkere combinatie.

Groente
Bij barbecues zie je tegenwoordig ook steeds vaker groentes, deze kun je bijvoorbeeld grillen of gewoon los bij bijvoorbeeld je salade eten, denk hierbij aan bijvoorbeeld komkommer, paprika, maïs of courgette. Groentes zijn ideaal om mee te beginnen tijdens de barbecue, op die manier krijg je vocht binnen en heb je je maag al een klein beetje gevuld met weinig calorieën

Drinken
Bij een barbecue wordt vaak wat meer gedronken dan bij een “gebruikelijke” maaltijd, alcohol maar vaak ook frisdrank.
Beide producten bevatten veel calorieën. Om hierbij de calorieën te verminderen kun je bijvoorbeeld light-dranken drinken, maar ook een lekker alternatief is water met wat (bevroren) fruit erin.
Wil je een verfrissend drankje dan kun je koolzuurhoudend water met (een calorie-arme) siroop nemen, op die manier maak je zelf een slanke frisdrank.

En verder..
Uiteraard geldt ook met barbecueën, eet en drink wat je lekker vindt, geniet ervan maar overdrijf niet met de hoeveelheden en let hier en daar op slanke alternatieven.
Met dit in je achterhoofd kun je prima barbecueën zonder aan te hoeven komen.

Wist je dat je bij een barbecue vaak minder eet dan wanneer je een “normale” maaltijd nuttigt?
Je eet namelijk in kleine porties met steeds een korte pauze ertussen, hierdoor krijg je sneller een vol gevoel.

slank vlees

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *