Tip: Weeg jezelf niet dagelijks

Het lichaamsgewicht schommelt over het algemeen dagelijks, dit komt omdat veel dingen je gewicht kunnen beïnvloeden. De producten die je de afgelopen dagen hebt gegeten en gedronken, de temperatuur, het zoutgehalte in je lichaam en stress kunnen bijvoorbeeld je lichaamsgewicht beïnvloeden.
Niet alleen schommelt het lichaamsgewicht door de dagen heen, ook over de gehele dag kunnen hier schommelingen in zitten. als je ’s avonds weegt ben je over het algemeen ook lichter dan wanneer je dit in de ochtend doet.

Weeg jezelf ca. 1x per week

Om een goed beeld te krijgen van hoe je lichaamsgewicht reageert op je calorie-inname kun je dus beter niet te vaak wegen. Je kunt je het beste 1 keer per week wegen, op hetzelfde moment en dan het liefst in de ochtend met een lege maag.

Calorieën tellenProbeer ook te voorkomen dat je kleding te veel invloed heeft op je weegmoment. Sommigen wegen zich daarom naakt, maar je kunt er ook voor kiezen om elke week tijdens het wegen (ongeveer) dezelfde kleding aan te hebben (bijvoorbeeld ondergoed of een ochtendjas)
Weeg je jezelf toch liever iedere dag of meerdere keren per week? Schrijf dan het gewicht op de weegschaal 1 keer per week op een vaste dag apart op.
Soms lijkt het namelijk alsof je door de dagelijkse schommelingen bijna niet afvalt, maar vaak zie je toch wel een duidelijk verschil wanneer je de verschillen per week gaat bekijken.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *