Tip: Wees eerlijk tegen jezelf tijdens het tellen

Wees eerlijk tegen jezelf wanneer je een eetdagboek bij gaat houden.

Noteer iedere calorie die je eet of drinkt, je lichaam krijgt ze immers ook allemaal binnen. Een aantal tussendoortjes (ook de gezonde!) niet tellen kan al snel tientallen of zelf een paar honderd calorieën schelen en op die manier een vertekend beeld geven.
Juist deze calorieën kunnen soms het antwoord zijn op de vraag waarom je geen gewenste resultaten (meer) ziet op de weegschaal of meetlint.

Ook wanneer je meer calorieën nuttigt dan je eigenlijk zou willen is het belangrijk om deze te noteren. Zo kun zelfs misschien na een poosje calorieën tellen, ontdekken waarom je meer eet dan je zou willen. Misschien kun je er bijvoorbeeld wel een patroon in ontdekken (tijd van de maand, een actieve dag achter de rug, stress etc.). Daarnaast kun je dit overeten later in de week misschien weer compenseren door op een andere dag meer te sporten, dan is het uiteraard wel handig om te weten hoeveel je wilt gaan compenseren.

calorieën tellen, niet schatten

eerlijk tellen
Veel mensen kunnen de hoeveelheden calorieën ook vrij slecht inschatten en hebben vaak zelfs het idee dat ze een prima hoeveelheid aan calorieën nuttigen.
Wanneer je de calorieën bij gaat tellen is het dus erg belangrijk dat je dit goed en secuur doet. Weeg en meet de hoeveelheden af, op die manier ontdek je waar het eventueel fout gaat.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *