Tips bij het calorieën tellen

Tips wanneer je calorieën gaat tellen

Wees eerlijk wanneer je een eetdagboek bij gaat houden. Noteer iedere calorie die je nuttigt. Een aantal tussendoortjes (ook de gezonde) niet optellen kan al snel tientallen of zelf een paar honderd calorieën schelen. Juist deze calorieën kunnen soms het antwoord zijn op de vraag waarom je geen resultaat (meer) ziet op de weegschaal).

Weeg jezelf niet dagelijks.
Het lichaamsgewicht schommelt namelijk dagelijks en de resultaten hieruit zeggen niet veel. Je kunt jezelf het best 1 keer per week wegen op hetzelfde moment en dan het liefst in de ochtend met een lege maag. Wanneer je toch liever dagelijks weegt, schrijf je gewicht dan 1 keer per week apart op. Soms als je dagelijks weegt lijk je niet veel af te vallen door de schommelingen, maar zie je toch een duidelijk verschil wanneer je het per week bekijkt.

Concentreer je wanneer je net begint met calorieën tellen alleen op het aantal calorieën dat je nuttigt. Het is niet nodig om direct je complete etenswijze om te gooien, zolang je minder calorieën nuttigt dan je verbruikt zul je afvallen. Wil je bijvoorbeeld elke dag ijs na het eten? prima! Zolang het in je dagelijkse calorieën budget past.

Maak regelmatig foto’s van je lichaam. In de spiegel zijn resultaten vaak minder goed te zien dan wanneer je het resultaat op een foto vergelijkt. Ook al ben je nu misschien ontevreden over je lichaam, maak de foto’s toch! Wanneer je eenmaal resultaat gaat zien zul je erg blij met deze foto’s zijn, daarnaast zijn ze een mooie motivatie om te beginnen met tellen.

Geef niet op wanneer je een dag je calorieëndoel niet haalt. Een slechte dag (of enkele slechte dagen) hoeft niet direct alles te verpesten, Wellicht kun je je slechte dag zelf later in de week nog compenseren door extra te sporten of minder calorieën te nemen, in het laatste geval kun je kijken naar het weekgemiddelde.

Meten is weten. Wanneer je calorieën wilt gaan tellen is het belangrijk om ook echt te weten hoeveel calorieën je eet. Schat de hoeveelheden daarom niet in, grote kans dat je er dan namelijk naast zit en meer of juist minder calorieën nuttigt dan je denkt. Een keukenweegschaal is dan ook onmisbaar. Naarmate je langer bezig bent met calorieën tellen zul je de hoeveelheden steeds beter kunnen inschatten en zul je minder vaak hoeven wegen.

Let ook bij gezonde en magere producten op. Ook wanneer je kiest voor een gezonde maaltijd of snack, let dan tijdens de eventuele bereiding ook goed op wat je toevoegt. Bij het bereiden van groenten zijn namelijk veel mensen bijvoorbeeld geneigd om hier nog wat olie of boter toe te voegen, of een laagje kaas. Uiteraard kun je hiervoor kiezen, maar tel deze calorieën dan wel, ze kunnen namelijk een groot verschil maken en je slanke maaltijd veranderen in een caloriebom.

Probeer maaltijden vooruit te plannen. Vooruit plannen kan erg handig zijn wanneer je calorieën telt. Op die manier kun je voorkomen dat je aan het eind van de dag nog heel veel calorieën over hebt of juist te kort komt voor iets lekkers waar je je op had verheugd. Bedenk bijvoorbeeld in de ochtend alvast voor dezelfde dag wat je gaat eten tijdens de lunch en het avondeten.

Een dagindeling maken kan ook erg handig zijn. Vooral wanneer je niet vooruit kunt of wilt plannen. Maak een schatting hoeveel calorieën je gemiddeld gebruikt bij het avond eten, reserveer bij voorkeur iets meer calorieën voor de zekerheid hiervoor en verdeel de overige calorieën van je dagtotaal over de lunch, ontbijt en eventueel tussendoortjes. Op die manier weet je altijd hoeveel calorieën je kunt gebruiken per dagdeel zonder een te kort of overschot aan calorieën te krijgen.

Gebruik jezelf niet als vuilnisbak.
Is er nog voedsel over van een maaltijd en vind je het zonde om dit weg te gooien? Gooi dan niet jezelf vol! Veel mensen zijn geneigd om alles op te eten zodat er niets weggegooid hoeft te worden, wat dat vinden we immers zonde. Op die manier gaan we overeten. Bewaar daarom hetgeen dat je teveel hebt gemaakt of opgeschept voor een later moment waarop je wel weer honger hebt. Je zult zien dat je er dan meer van geniet en later geen spijt hebt omdat je te veel hebt gegeten.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *