Voordelen

Een aantal voordelen van calorieën tellen

eetdagboek-Het tellen is eenvoudig bij te houden, het kan via een app op je telefoon maar ook in een kladblok of notitieboekje.
Zorg er in ieder geval voor dat je kiest voor een optie die je makkelijk overal mee naartoe kunt nemen zodat je je calorieën inname altijd nauwkeurig kunt bijhouden.

– De hoeveelheden van calorieën zijn meestal erg makkelijk terug te vinden, het staat bijna altijd op de verpakking aangegeven en anders is het op internet wel terug te vinden.

– Je kunt alles eten en drinken wat je wilt, je kunt met deze methode bijvoorbeeld gewoon altijd met het gezin mee-eten, zolang je maar op het aantal calorieën blijft letten. Neem zo nodig kleinere porties, bijvoorbeeld een minder groot stuk vlees en wat meer groente.

– Het is een fijne manier om een eetpatroon aan te leren dat bij je past.
Verdeel het aantal calorieën over meerdere maaltijden (minimaal 3) over de dag en je hoeft geen honger te hebben.

– Wanneer je extra calorieën verbrandt door bijvoorbeeld te gaan sporten is redelijk goed na te gaan hoeveel calorieën je hebt verbrand, op die manier kun je bijvoorbeeld voorkomen dat je meer calorieën gaat nuttigen dan je daadwerkelijk hebt verbrand.

– Calorieën tellen is een gratis methode om je gewicht onder controle te houden.
Je hoeft geen dure materialen aan te schaffen om ermee te kunnen beginnen.
Daarnaast kun je direct beginnen met tellen, waarom zou je wachten, alle benodigdheden heb je nu hoogstwaarschijnlijk al binnen handbereik.




Naast deze voordelen is het een eenvoudige manier om een goed inzicht te krijgen in je eetgewoonten.
Het tellen kun je later eventueel nog uitbreiden door ook bij te gaan houden wat je binnen krijgt aan voedingsstoffen; eet je bijvoorbeeld wel gevarieerd genoeg?
Wanneer je net begint met tellen zul je je hier waarschijnlijk nog niet mee bezig houden, maar zodra het tellen een gewoonte is geworden zul je merken dat het leuker is om deze kennis verder uit te breiden.